Rok szkolny 2022/2023 przeszedł już do historii. Co za tym idzie? Przed nami piękny wakacyjny czas i lato w pełni, o czym zaświadczają wysokie temperatury. Wakacje, to czas wypoczynku i relaksu dla naszych dzieci, ale jak zawsze taki beztroski czas niesie ze sobą różne niebezpieczeństwa. Aby uniknąć przykrych sytuacji, wychowawcy klas przeprowadzili z uczniami pogadanki na temat bezpieczeństwa podczas wakacji. Także panie pedagog zorganizowały spotkania w młodszych grupach mające na celu uświadomienie dzieci o niebezpiecznych sytuacjach jakie mogą mieć miejsce w czasie wakacji. Oczywiście nie zabrakło także rozmów na temat tego, jak unikać takich zdarzeń oraz jak poradzić sobie, gdy dojdzie już do zagrożenia bezpieczeństwa. Poruszone zostały tematy bezpieczeństwa na drodze, zachowywania ostrożności przy akwenach wodnych, jak poprawnie korzystać z kąpieli słonecznych, czego unikać w wakacje, jak zachowywać się, gdy w okolicy prowadzone są prace na polach, postępowanie w przypadku zagubienia się w tłumie i wiele innych aspektów bezpieczeństwa. Poza pogadanką i filmem edukacyjnym dzieci miały okazje skorzystać z wakacyjnej foto-budki.
Życzymy wszystkim udanych wakacji. Wielu przygód, wspaniałych wspomnień i dużo ostrożności, byśmy mogli wszyscy spotkać się we wrześniu cali i zdrowi.
W dniu 14.06.2023r. odbyło się w naszej szkole spotkanie z policją. Pani sierżant Barbara Stańko pracownik Komendy Powiatowej Policji w Obornikach przypomniała uczniom o podstawowych zasadach bezpieczeństwa w czasie wakacji. Omówione zostały zasady bezpieczeństwa przy akwenach wodnych oraz zasady zachowania się na drodze - Pani policjant przypomniała jak ważne jest zakładanie kasku, korzystanie z dróg rowerowych oraz zachowanie ostrożności na drogach i przejściach dla pieszych. W prelekcji brały udział klasy IV-VIII, dlatego w szczególny sposób prowadząca odniosła się do bezpieczeństwa w sieci. Uczniowie zostali przestrzeżeni w jaki sposób są narażeni korzystając z portali społecznościowych oraz komunikatorów: (Facebook, Messenger, tik-tok) i innych. Pani policjant mówiła jakie konsekwencje ponoszą osób, które dopuszczają się nadużyć w sieci, np. poprzez publikowanie wizerunku bez zgody drugiej osoby. Nie zabrakło rozmów o używkach - papierosy, alkohol, narkotyki, jakie są konsekwencje ich zażywania oraz jak karane są osoby nieletnie, które mają przy sobie ww. używki. Wszystkie te informacje są niezwykle istotne przed czasem wakacji, który z natury jest czasem beztroski, wypoczynku i szalonych pomysłów. Mamy nadzieje, że uczestnicy spotkania podejdą do czasu wolnego z większą rozwagą nastawiając się na dobrą zabawę bezpieczną dla siebie i innych.

Nauka czy zabawa, komputer czy rower, wiele godzin przed telewizorem czy aktywne spędzanie czasu. Te pytania i inne stały się przedmiotem ankiety, która została przeprowadzona wśród uczniów klasy IV, V, VII i VIII. W badaniu wzięło udział 63 uczniów, w tym 32 dziewczyny i 31 chłopców.
Wyniki dostarczają odpowiedzi na pytanie w jakim stopniu czas wolny uczniów jest wypełniony czynnościami związanymi z nauką, a w jakim z zabawą. Około 65% badanych przeznacza dziennie około 2-3 godzin na naukę, (w tym wykonywanie zadań domowych, przygotowywanie się do lekcji i sprawdzianów). Zdecydowanie więcej czasu poświęcają na naukę niektórzy uczniowie klas VII, VIII, co zapewne wynika z większej liczby przedmiotów i ilości materiału do powtórzenia. W czasie wolnym uczniowie naszej szkoły poza zabawą mają także obowiązki domowe. Jest to bardzo dobra informacja, że dzieci biorą także czynny udział w życiu rodzinnym, a rodzice wypracowują u nich poczucie obowiązku i konieczność wzajemnej pomocy. W zdecydowanej większości, bez względu na płeć, uczniowie pomagają w pracach domowych: myją naczynia, sprzątają, wychodzą na spacery z psem czy opiekują się młodszym rodzeństwem. Zabawy na podwórku, spotkania z przyjaciółmi, sport- jazda na rowerze, czy gra w piłkę, to ulubione formy spędzania czasu naszych podopiecznych. Zaskakujące było to, że więcej dzieci wybiera aktywne spędzanie wolnego czasu, niż oglądanie telewizji, czy grę na komputerze. Jest to bardzo pozytywna informacja. Jednak na kwestii pracy z komputem chciałabym się zatrzymać. Uczniowie klasy IV i V swój czas z komputerem spędzają na grach, słuchaniu muzyki, przeglądaniu stron o tematyce sportowej itp., a także na korzystaniu z komunikatorów społecznościowych. Z kolei ankietowani z klasy VII i VIII prawie w 80% przyznają, że ich praca z komputerem polega na przepisywaniu gotowych zadań domowych! Drodzy rodzice, myślę, że ogromna rola jest nas osób dorosłych, aby dać sygnał dzieciom, że taki sposób działania jest nieuczciwy w stosunku do nauczyciela, rodzica, a przede wszystkim do samego siebie. Nie od dziś wiadomo, że to, co człowiek wykona sam, w co włoży wysiłek- zaprocentuje, tego szybciej się nauczy, zapamięta. Przepisywanie treści czy zadań wykonanych przez innych niczego nie nauczy. Zadania domowe mają na celu utrwalenie przez ucznia materiału przerabianego na lekcji. Jeśli więc uczeń sam wykona zadanie, przeliczy, napisze wypracowanie - sprawdzi sam siebie, czy potrafi, czy radzi sobie z tym tematem. Proponuję postawić na większą kontrolę naszych podopiecznych. Starajmy się więcej wymagać od naszych dzieci. Pokazujmy, że takie sposoby z założenia prostsze, są „bezowocne”, każdy chociaż najmniejszy wysiłek przyniesie efekty.
Zadbajmy o to, by dzień powszedni naszych dzieci był uporządkowany - czas na naukę, na zabawę, domowe obowiązki i przyjemności, powinny być w odpowiedniej proporcji.
Weronika Żurowska
12 kwietnia w naszej szkole gościła Grupa Teatralna T, która przyjechała do nas aż z Torunia. Aktorzy wystawili profilaktyczny spektakl teatralny pt. „Bajki na jednej nodze”. Sztuka składała się z trzech historii: o Kopciuszku, Czerwonym Kapturku oraz o Królewnie Śnieżce. Każda z historii zakończona była morałem oraz krótką pogadanką. W spektaklu poruszone były takie tematy jak dbałość o higienę, zdrowe odżywianie czy zagrożenia związane z rozmowami z obcymi.
23 lutego obchodzony jest Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Celem takiego dnia jest upowszechnienie wiedzy na temat choroby oraz uwrażliwienie społeczeństwa - pokazanie, że nie jest to powód do wstydu, że warto szukać pomocy i z niej korzystać.
Depresja to choroba, która w zatrważającym tempie dotyka coraz więcej osób, w tym także dzieci i młodzież. Szacuje się, że w Polsce ok. 1 500 000 osób cierpi na depresję. Choroba ta jest także jedną z głównych przyczyn samobójstw. Depresja nie mija samoczynnie, niezbędne jest wdrożenie leczenia – także farmakoterapii (wówczas konieczna jest wizyta u psychiatry – lekarza, który może przepisać leki), dlatego tak ważne jest, by rozpoznawać niepokojące symptomy i jak najszybciej reagować.
Objawy mogą mieć charakter zarówno psychiczny, jak i fizyczny. Najbardziej znaczącym wskaźnikiem są zaburzenia nastroju – uporczywy smutek, który nie mija, przygnębienie, drażliwość. Zauważa się także brak zainteresowania czynnościami, które wcześniej sprawiały komuś satysfakcję. Dziecko może mieć negatywny obraz siebie oraz silnie pesymistyczne nastawienie do przyszłości. Mogą także pojawić się problemy z koncentracją, trudności szkolne. W drugiej grupie wyróżniamy takie objawy jak: bóle głowy, brzucha, zaburzenia snu, poczucie przewlekłego zmęczenia, problemy z apetytem oraz moczenie się (wśród młodszych dzieci).
Zachęcam do zapoznania się z grafikami oraz filmem, gdzie znajdą Państwo więcej informacji.
21 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Psychologa. Z tej okazji psycholog szkolny wspólnie z uczniami przygotował krótki film, w którym dzieci dzielą się swoją wiedzą na temat tego zawodu. Dni takie jak ten mają na celu zachęcić społeczeństwo do korzystania z pomocy oraz dbania o swoje zdrowie psychiczne.
Bycie rodzicem, to niewątpliwie powód do dumy, dlatego zrozumiałym wydaje się być fakt, iż wielu rodziców pragnie chwalić się swoimi dziećmi. Rozmawiamy o naszych dzieciach, ich osiągnieciach i sukcesach podczas spotkań rodzinnych, opowiadamy koleżankom i kolegom w pracy, ale także publikujemy ich zdjęcia na profilach społecznościowych. Zjawisko to przybiera coraz większą skalę, ale niestety jako rodzice często nie zdajemy sobie sprawy z tego jakie negatywne konsekwencje może to za sobą nieść.
Sharenting to słowo, które powstało z połączenia dwóch angielskich określeń: share – dzielić się̨, rozpowszechniać oraz parenting – rodzicielstwo. Terminem tym określa się regularne publikowanie przez rodziców zdjęć, filmów i informacji na temat dzieci na profilach społecznościowych, blogach i forach dyskusyjnych. Według badań, w Polsce rodzice udostępniają rocznie średnio 72 zdjęcia i 24 filmy zawierające wizerunek dzieci. Niestety poza publikowaniem zdjęć, które uwieczniają szczęśliwe chwile, często wstawiane są zdjęcia, które przedstawiają dzieci w ośmieszający i kompromitujący sposób, a także ukazujące nasze pociechy w trudnych i wstydliwych dla nich momentach. Nagminnie zdarzają się sytuacje, w których opiekunowie publikują zdjęcia dzieci, które są nagie lub ubrane tylko w bieliznę podczas kąpieli czy na plaży. Tego rodzaju treści mogą stanowić realne niebezpieczeństwo, gdy trafią w nieodpowiednie ręce. Trzeba zdawać sobie sprawę, że publikując zdjęcia na Facebooku czy Instagramie sami nakładamy na dzieci prawdopodobieństwo tragedii, a podpisując fotografie danymi dziecka - imieniem, datą urodzenia lub miejscem zamieszkania tylko zwiększamy ryzyko.
Strona 3 z 4