21 listopada obchodzony jest Światowy Dzień Życzliwości. Z tej okazji w naszej szkole zorganizowano szereg różnych inicjatyw. We wszystkich klasach oraz w przedszkolu, panie pedagog specjalna i pani psycholog przeprowadziły warsztaty na temat życzliwości. W ich czasie, uczniowie uczestniczyli w pogadankach, oglądali tematyczne filmy oraz brali udział w „życzliwych grach i zabawach”. Podczas spotkań zostały przeprowadzony plebiscyt na najżyczliwszą osobę w klasie. Uczniowie mieli okazję wyróżnić swoich kolegów i koleżanki, których przyjazna postawa i właściwe zachowanie zasługują na docenienie. Każda z nagrodzonych osób została obdarowana uśmiechniętym gadżetem, słodkim upominkiem oraz okolicznościowym dyplomem i kotylionem. Przez kilka dni na szkolnym korytarzu stała skrzynka pozdrowień i życzeń, do której cała społeczność szkolna mogła wrzucać miłe wiadomości. W poniedziałek liczna grupa osób została obdarowana listami, w których nie brakowało życzliwych i dobrych słów. Dla nikogo nie zabrakło także słodkości na umilenie tego dnia. Kolorem dnia życzliwości jest kolor żółty, dlatego też w poniedziałek korytarze naszej szkoły przepełnione były kolorem żółtym. Stało się tak, ponieważ uczniowie przygotowali wcześniej piękne dekoracje drzwi od swoich sal, a najmłodsi ozdobili uśmiechnięte buźki, które zawisły na ich gazetkach. Żółto było także za sprawą żółtych ubrań, które tego dnia mieli na sobie nasi uczniowie. Każdy mógł również wykonać zdjęcie w „życzliwej ramce”. Zdjęcia można zobaczyć w zamieszczonym poniżej filmie. Mając w pamięci pozytywne wrażenia poniedziałkowego święta pamiętajmy, by nasza postawa wobec innych, każdego dnia składała się z dobra, ciepła i życzliwości.
10 października obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Celem tego dnia jest zwrócenie uwagi na istotę zdrowia nie tylko fizycznego, ale także psychicznego oraz szeroko rozumiana profilaktyka zaburzeń psychicznych. Z tej okazji uczniowie naszej szkoły mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach organizowanych przez psychologa szkolnego.
Najmłodsze dzieci odbyły „spotkanie z emocjami”. Przez zabawę uczyły się nazywania i rozpoznawania emocji, a także sposobów radzenia sobie z tymi emocjami, które określić można jako nieprzyjemne. Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego ma także na celu promowanie korzystania z różnego rodzaju form pomocy, dlatego też dzieci wykonywały ćwiczenia, które pozwoliły im zastanowić się nie tylko nad tym, kiedy potrzebują pomocy, ale przede wszystkim gdzie mogą ją uzyskać. Niezwykle ważne jest budowanie w dzieciach już od najmłodszych lat poczucia wartości oraz wiary w siebie i swoje możliwości, dlatego uczniowie niektórych klas bawili się w zabawę „W czym jestem mistrzem?”. Uśmiech i duma wymalowana na twarzach dzieci, kiedy wypowiadały słowa „jestem mistrzem w…” były bezcennym widokiem. Dla najstarszych uczniów naszej szkoły została przygotowana prezentacja multimedialna, podczas której psycholog szkolny zaprezentował jakie są formy pomocy psychologicznej oraz gdzie można ją znaleźć, a także przedstawił po krótce charakterystykę wybranych zaburzeń psychicznych. Kluczowym elementem warsztatów było wskazanie uczniom w jaki sposób mogą dbać o zdrowie psychiczne, co robić, a czego unikać, by czuć się lepiej. Zadaniem uczniów było wykonanie plakatów dotyczących tego, jak można dbać o dobrostan psychiczny.
Pamiętajmy o tym, by dbać o nasze samopoczucie nie tylko od święta!
Współczesny świat zmienia się z dnia na dzień, przez co jest trudny dla każdego z nas. Szukamy swojego miejsca na świecie, gdzie możemy realizować się, odnosić sukcesy i być bezpiecznym. Komunikujemy się za pomocą wiadomości sms, logujemy się na portalach społecznościowych, a także robimy zakupy, gramy, uczymy się i pracujemy za pomocą Internetu.
Codzienność naszych dzieci też przejmuje świat wirtualny. Ta cyfrowa przestrzeń wciąga je coraz bardziej, a pandemia i zdalne nauczanie było okresem sprzyjającym spędzania czasu przed komputerem. Nie ma niczego złego w korzystaniu z nowoczesnej technologii, jeśli zachowujemy równowagę i potrafimy dostrzec płynące z niej zagrożenia. Nasze dzieci, tak jak dorośli chcą czuć się akceptowane, chwalone, mieć duże grono przyjaciół. Obserwują nas i uczą się od nas. Należy być uważnym obserwatorem siebie i własnych dzieci. Pamiętajmy, że każda zmiana w zachowaniu jest warta uwagi i rozmowy. Reagujmy na nią.
Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii w Poznaniu opracowała nową broszurę pt.: „Nastolatki w wirtualnym tunelu” oraz zaktualizowane wydanie folderu informacyjnego pt.: „Dzieci w wirtualnej sieci”. Znajdą w niej Państwo między innymi rady jak sprawdzić czy dziecko nie jest uzależnione od smartfona lub gier internetowych oraz jak pomóc dziecku radzić sobie z zagrożeniami wirtualnego świata. Jest tam także poruszony temat szkodliwości niebezpiecznych zjawisk, takich jak powszechnie dostępna pornografia, cyberbullying czy patostreaming. Broszura dostarcza ważnych informacji dla rodziców w dzisiejszych czasach, w których technologia daje wiele nowych możliwości, ale jest też pełna niebezpieczeństw.
Zachęcam do lektury.
Bezpłatna infolinia z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej
tel. 800 080 222
Jak rozmawiać z dziećmi o pandemii
W tym trudnym czasie dzieci potrzebują wsparcia i rozmowy z rodzicami. Odczuwają lęk, bezradność i trudności związane z brakiem kontaktu z rówieśnikami.
Dlatego tak ważna jest rozmowa w prosty i przystępny sposób o zagrożeniu, objawach i przebiegu choroby a także uświadomienie możliwości wpływu za pomocą konkretnych działań zapewniających bezpieczeństwo: mycie rąk, niedotykanie twarzy przestrzeganie zasady dystansu i pozostawanie w domu.
Warto rozmawiać z dziećmi o wyrażaniu i odczuwaniu emocji, okazywaniu zrozumienia smutku i złości, niepokoju
Dzieci potrzebują nowego ale stałego rozkładu dnia z uwzględnieniem czasu na zdalne nauczanie, rozrywkę i odpoczynek. Taki rozkład zajęć najlepiej uzgodnić drogą negocjacji z dziećmi i zapisać .
Sprawdzaj , z jakimi wiadomościami o epidemii ma kontakt Twoje dziecko. Rozmawiaj o faktach i mitach powołując się na wiarygodne informacje. .
Kontroluj czas spędzany na telefonie i komputerze i proponuj alternatywne zajęcia i rozrywki.
Pamiętaj także o tym, by zadbać o swoje samopoczucie i możliwy komfort spędzania większej ilości czasu w domu. Twój dobry nastrój i samopoczucie gwarantuje poczucie bezpieczeństwa twojemu dziecku.
Czas pandemii jest trudny dla każdego z nas. Każda szkoła zmaga się z podobnymi problemami organizacyjnymi. Każdy uczeń i rodzic napotyka na problemy psychologiczne i trudności techniczne. Każdy nauczyciel przechodzi szybki kurs szkolenia on-line. Staram się Wam towarzyszyć od początku i przygotować takie formy wsparcia, które ułatwią ten trudny czas. W tym szczególnie trudnym okresie zagrożenia zakażeniem oraz izolacji i niepewności, służę Państwu poradą i wsparciem. Drodzy Nauczyciele, Rodzice i Uczniowie, przypominam, że:
- szkoła tak, jak podczas nauki stacjonarnej, zapewnia uczniom pomoc psychologiczną i pedagogiczną,
- pedagog przez cały czas nauki zdalnej jest obecny w szkole w stałych godzinach swojej pracy,
- godziny pracy pedagoga znajdują się w zakładce: „Pedagog”,
Ponadto z pedagogiem można się kontaktować:
- przez e-dziennik,
- przez aplikację TEAMS,
- telefonicznie, przez numer sekretariatu szkoły,
- po wcześniejszym umówieniu, z zachowaniem reżimu sanitarnego na terenie szkoły
Zapraszamy do zapoznawania się z materiałami, które zamieszczamy na stronie internetowej. Dziękujemy za dotychczasową współpracę i wszelkie informacje zwrotne dotyczące podejmowanych działań.
Możecie też Państwo korzystać z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej w Obornikach.
Dane kontaktowe poradni:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Obornikach
ul. Mickiewicza 4
64–600 Oborniki
tel. 61 29 60 439, 61 29 60 447
Strona internetowa www.pppoborniki.pl
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Godziny otwarcia:
od poniedziałku do piątku
w godzinach 8.00-15.00
Strona 4 z 4