Z okazji zbliżających się świąt, nasze przedszkolaki postanowiły zrobić miłą niespodziankę i wprowadzić wszystkich w atmosferę świąt Bożego Narodzenia. Pod okiem swoich pań z dużym przejęciem i zaangażowaniem przygotowały wyjatkowe przedstawienie zimowo-świąteczne, pielegnując tradycyjne zwyczaje i rytuały.
Pragniemy złożyć serdeczne podziękowania rodzicom za wkład pracy przeznaczonej w przygotowanie ładnych strojów oraz zaprosić do rodzinnego obejrzenia przedstawień w wykonaniu naszych małych artystów.
Zdrowych Pogodnych Świąt Bożego Narodzenia w ciepłej i rodzinnej atmosferze składa Grono Pedagogiczne. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia realicji wideo z jasełek.
Przedstawienie dzieci z Zerówki
Przedstawienie dzieci z Przedszkola
W związku z nasilającymi się problemami zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, powodowanymi prze hejt, cyberprzemoc, przemoc domową lub rówieśniczą, a w obecnej sytuacji pogłębiających się przez pandemię i izolację, Rzecznik Praw Dziecka zainicjował uruchomienie całodobowego telefonu zaufania oraz czatu internetowego z profesjonalnymi psychologami, które mają na celu wspierać dzieci i młodzież w obliczu kryzysu systemu psychologicznej opieki zdrowotnej.
całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania – 800 12 12 12 oraz czat internetowy
Więcej na ten temat przeczytać można klikając na link znajdujący się na tej stronie
Jako pedagog szkolny, zachęcam również do kontaktu ze mną przez dziennik elektroniczny oraz platformę Microsoft Teams.
Ewa Osyda
W piękny mikołajkowy dzień, w niedzielę pod patronatem Caritas Archidiecezji Poznańskiej, a we współudziale Caritas Parafialnego i Szkolnego Koła Caritas zakończyła się akcja „Tytka charytatywna”- zbiórka artykułów spożywczych i środków czystości. Wszystkim darczyńcom za ogromne serce, za zauważenie potrzeb człowieka ubogiego, bezdomnego, chorego, szczególnie za wsparcie finansowe małej Sandry oraz za dłonie pełne dobrych uczynków dziękujemy :)
,,Święty Mikołaj nocą wędruje
W okna zagląda i nasłuchuje
Gwiazdka w okna świeci gdzie są grzeczne dzieci
Gwiazdka w okna świeci gdzie są grzeczne dzieci
O każdym grzecznym dziecku pamięta
Dobry dziadunio, Mikołaj Święty
Co za radość będzie, gdy do nas przybędzie
Co za radość będzie, gdy do nas przybędzie”
Z okazji tegorocznych Mikołajek dzieci z młodszej grupy wiekowej ( przedszkolaki, klasa 0, I, II i III ) składają Wszystkim - dużym i małym - życzenia dużo uśmiechów, dużo radości, spełnienia najskrytszych marzeń.
Jak powszechnie wiadomo, dzieci już od urodzenia są badaczami i ciekawskimi odkrywcami. W miarę dorastania wzrasta ich naturalna potrzeba poznawania otaczającego świata. Pragną dowiadywać się nowych rzeczy, które je interesują, badać otoczenie, przedmioty i substancje, z którymi mają do czynienia na co dzień. Z perspektywy dziecka kryją wiele tajemnic, wartych odkrycia.
Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej aktywności dzieci są zabawy badawcze i eksperymenty. Tu ważny jest nie tylko efekt końcowy, ale samo działanie, które ten efekt wywołało.Zabawy te rozwijają umiejetność myślenia przyczynowo-skutkowego jak i porównywania i uogólniania.
Dzięki poznanym doświadczeniom i eksperymentom dzieci samodzielnie będą odkrywać otaczający je świat i rządzące nim mechanizmy. Przyjmą przy tym czynną postawę badawcza i odkrywcy. W urozmaicony sposób będą zdobywać wiedzę i nabywać doświadczenia, a poprzez konkretne doświadczenia np. przelewanie płynów, napełnianie pojemników dzieci rozwiną koordynację manualno-wzrokową. Natomiast praca w grupie przyczyni się do kształtowania umiejętności społecznych. Obserwacja pobudzi wyobraźnię, zachęcając do zadawania charakterystycznych pytań tego wieku tj. ” jak”, „dlaczego”, „po co”? Będą doskonalić swoje kompetencje językowe, które później rozwiną się podczas opisywania przez nie zaobserwowanych zjawisk.
W listopadzie w oddziale przedszkolnym przeprowadzony został cykl doświadczeń badawczych.
Przeprowadziliśmy następujące doświadczania:
Lupa z kubeczka
Do kubeczka włożyliśmy materiał przyrodniczy, np. kamyszek . Następnie założyliśmy folię i zamknęliśmy gumką recepturką. Na folię wlaliśmy wodę zakraplaczem i oglądaliśmy.Kropla wody, czyli nasza soczewka pełniła rolę szkła powiększającego.
Wieża stężeń
Do trzech pojemników wsypaliśmy cukier, do pierwszego pojemnika 1 łyżeczkę, do drugiego 2 -łyżeczki, do trzeciego- trzy łyżeczki. Zamieszaliśmy. Na koniec dodaliśmy do każdego pojemnika inny barwnik. Następnie dzieci bardzo wolno przelały płyny do próbówek od najcięższego do najlżejszego za pomocą zakraplacza. Obserwowały, czy płyny się mieszają.
Zagadki:
Która kropelka jest najcięższa? Która najlżejsza? Dlaczego?
Wędrująca woda
Eksperyment wędrująca woda to ciekawe doświadczenie, które wymagało od dzieci nieco cierpliwości. Do zabawy przygotowaliśmy 6 szklanek podobnej wysokości i papierowe ręczniki. W wyniku przeprowadzonego doświadczenia dzieci poznały tajniki absorpcji wody przez ręcznik papierowy.
Chemiczne jojo
Do dzbanka wsypaliśmy jedno opakowanie sody oczyszczonej, a następnie po ściance dzbanka delikatnie wlaliśmy olej. Nastepnie nabieraliśmy zabarwiony ocet za pomocą pipetki i stopniowo po kropelce mniejszej lub większej wkraplaliśmy ocet do dzbanka, obserwując, co się dzieje...
W wyniku połączenia octu i sody nastąpiło wytworzenie się gazu – dwutlenku węgla, który otoczył kropelki wpuszczonego octu, a te stały się przez to lżejsze i unosiły się do góry.
Elektryzujący balon
Nadmuchany wcześniej balon potarliśmy energicznie szalikiem , a następnie zbliżyliśmy do rozrzuconych na stole kawałków papieru. Na własnej skórze poczuliśmy również elektryczność, przykładając naelektryzowany balon do nosa lub własnych włosów, które natychmiast stanęły dęba. Zabawa wciągnęła nasze najmłodsze maluchy.
Balon, który nie pęka...
Do tej zabawy i eksperymentu potrzebowaliśmy długą wykałaczkę, wodę oraz balon. Balon nadmuchaliśmy do średniej wielkości, tak aby zostało jeszcze trochę rezerwy i zawiązaliśmy go. Następnie wilgotną wykałaczką delikatnie przebiliśmy balon od dołu gdzie go związaliśmy.Nastepnie przebiliśmy wykalaczką w miejscu, na górze gdzie jest najwięcej gumy ( najciemniejsze miejsce). Balon został przekłuty wykałaczką w miejscu najmniejszego naprężenia gumy (spód i wierzch), ale nie pękł, ponieważ w tych miejscach działa największa siła spójności cząsteczek, z których zbudowany jest balon.
Listopad kojarzy nam się często z deszczem, smutkiem i nudą. Jednak u nas w przedszkolu wcale tak nie było. To był dla nas bardzo aktywne dni. Mielismy mnóstwo okazji do m.in. podglądania zmian w przyrodzie. Wykorzystaliśmy to w pracach plastycznych, doświadczeniach i zabawach ruchowych. Poznaliśmy „Przygody kropelki wody” , czyli dowiedzielismy się, jak powstaje deszcz, wykonaliśmy odpowiednie doświadczenie i prace plastyczną. Obchodziliśmy rownież znane i lubiane przez nas święta, tj. „Święto dyni” i „Dzień pluszowego misia”. Uczyliśmy się także kodowania z sympatycznym robotem edukacyjnym DOC, trenując logiczne myślenie i inteligencję przestrzenną. Ćwiczyliśmy liczenie i programowalismy robota, by można było go zaprowadzić do wyznaczonego miejsca.
"Przygody kropelki wody"
Święto dyni
Kodowanie na dywanie
Dzień pluszowego misia
Jesień to kolorowa i wyjątkowa pora roku, obfitująca w interesujące zajęcia w zerówce. Dzieci utrwalały nazwy owoców i warzyw, a następnie robiły z nich soki i surówki które wypijały i zjadały ze smakiem. Wiele wysiłku włożyły w proces kiszenia kapusty. Pod koniec października wybrały się w podróż na miotle do Wielkiej Brytanii by uczestniczyć w obchodzonym tam hucznie Halloween. W kolejnych dniach poznawały ciekawostki związane z wodą. Obserwowały jej stany skupienia ze zadziwieniem doświadczały, wykonały wodną lampę oraz oczyszczalnię ścieków. Uczciły 11 Listopada pieczętując swoimi dłońmi przynależność do wolnego i niepodległego kraju. W Andrzejki z przejęciem zadawały pytania wodzie, oczekując trafnej odpowiedzi. Rzucały monetą, ustawiały buty w kącie sali, wróżyły z serc. Dopełnieniem tego magicznego dnia było lanie wosku.
Działo sie wiele, a zadzieje jeszcze wiecej gdyż wielkimi krokami zbliżamy się do kolejnej pory roku, a tym czasem "Mądre Sówki" z Panią Ewą zapraszają do videogalerii.
Mikołajki – tradycja polska , nazwa święta ku czci świętego Mikołaja, biskupa Miry, obchodzonego dnia 6 grudnia w katolicyzmie i prawosławiu. Do XIX wieku był to na ziemiach polskich dzień wolny od pracy. W 1969 roku w Kościele katolickim zniesiono święto, jest to już tylko tzw. wspomnienie dowolne.
Z tej okazji Samorząd Uczniowski zaprasza wszystkich uczniów, małych i dużych do wzięcia udziału w konkursach:
- „I ja chcę być Świętym Mikołajem”. Konkurs polega na zaprezentowaniu najciekawszych i najładniejszych przebrań za Świętego Mikołaja. Zainteresowane osoby są proszone o wykonanie zdjęcia w przebraniu. Proszę przesłać zdjęcie do 5.12.2020r,
- „Święta na kartce” . Konkurs plastyczny przedstawiająca elementy świąteczne (kartka A4, technika dowolna, w prawym dolnym narożniku, podpis autora pracy i klasy). Zdjęcie wykonanej pracy przesyłamy do 18.12.2020r.
- Zdjęcia przesyłamy do p. Ewy Horłozy Wszystkich szkolnych artystów zapraszamy do wzięcia udziału. Z góry dziękujemy - SU wraz z opiekunem p. Ewą.