BRONISŁAW MALINOWSKI - NASZ PATRON

PATRIOTYZM i tradycja

dostrzegam i pomagam

sport naszą pasją

nowoczesne technologie w nauczaniu

Realizujemy projekty edukacyjne

   Jak powszechnie wiadomo, dzieci już od urodzenia są badaczami i ciekawskimi odkrywcami. W miarę dorastania wzrasta ich naturalna potrzeba poznawania otaczającego świata. Pragną dowiadywać się nowych rzeczy, które je interesują, badać otoczenie, przedmioty i substancje, z którymi mają do czynienia na co dzień. Z perspektywy dziecka kryją wiele tajemnic, wartych odkrycia.
   Najlepszym sposobem zaspokojenia naturalnej aktywności dzieci są zabawy badawcze i eksperymenty. Tu ważny jest nie tylko efekt końcowy, ale samo działanie, które ten efekt wywołało.Zabawy te rozwijają umiejetność myślenia przyczynowo-skutkowego jak i porównywania i uogólniania.

   Dzięki poznanym doświadczeniom i eksperymentom dzieci samodzielnie będą odkrywać otaczający je świat i rządzące nim mechanizmy. Przyjmą przy tym czynną postawę badawcza i odkrywcy. W urozmaicony sposób będą zdobywać wiedzę i nabywać doświadczenia, a poprzez konkretne doświadczenia np. przelewanie płynów, napełnianie pojemników dzieci rozwiną koordynację manualno-wzrokową. Natomiast praca w grupie przyczyni się do kształtowania umiejętności społecznych. Obserwacja pobudzi wyobraźnię, zachęcając do zadawania charakterystycznych pytań tego wieku tj. ” jak”, „dlaczego”, „po co”? Będą doskonalić swoje kompetencje językowe, które później rozwiną się podczas opisywania przez nie zaobserwowanych zjawisk.

W listopadzie w oddziale przedszkolnym przeprowadzony został cykl doświadczeń badawczych.


Przeprowadziliśmy następujące doświadczania:


Lupa z kubeczka

Do kubeczka włożyliśmy materiał przyrodniczy, np. kamyszek . Następnie założyliśmy folię i zamknęliśmy gumką recepturką. Na folię wlaliśmy wodę zakraplaczem i oglądaliśmy.Kropla wody, czyli nasza soczewka pełniła rolę szkła powiększającego.


Wieża stężeń

Do trzech pojemników wsypaliśmy cukier, do pierwszego pojemnika 1 łyżeczkę, do drugiego 2 -łyżeczki, do trzeciego- trzy łyżeczki. Zamieszaliśmy. Na koniec dodaliśmy do każdego pojemnika inny barwnik. Następnie dzieci bardzo wolno przelały płyny do próbówek od najcięższego do najlżejszego za pomocą zakraplacza. Obserwowały, czy płyny się mieszają.

Zagadki:
Która kropelka jest najcięższa? Która najlżejsza? Dlaczego?


Wędrująca woda
Eksperyment wędrująca woda to ciekawe doświadczenie, które wymagało od dzieci nieco cierpliwości. Do zabawy przygotowaliśmy 6 szklanek podobnej wysokości i papierowe ręczniki. W wyniku przeprowadzonego doświadczenia dzieci poznały tajniki absorpcji wody przez ręcznik papierowy.

Chemiczne jojo
Do dzbanka wsypaliśmy jedno opakowanie sody oczyszczonej, a następnie po ściance dzbanka delikatnie wlaliśmy olej. Nastepnie nabieraliśmy zabarwiony ocet za pomocą pipetki  i stopniowo po kropelce mniejszej lub większej wkraplaliśmy ocet do dzbanka, obserwując, co się dzieje...
W wyniku połączenia octu i sody nastąpiło wytworzenie się gazu – dwutlenku węgla, który otoczył kropelki wpuszczonego octu, a te stały się przez to lżejsze i unosiły się do góry.

Elektryzujący balon
Nadmuchany wcześniej balon potarliśmy energicznie szalikiem , a następnie zbliżyliśmy do rozrzuconych na stole kawałków papieru. Na własnej skórze poczuliśmy również elektryczność, przykładając naelektryzowany balon do nosa lub własnych włosów, które natychmiast stanęły dęba. Zabawa wciągnęła nasze najmłodsze maluchy.


Balon, który nie pęka...
Do tej zabawy i eksperymentu potrzebowaliśmy długą wykałaczkę, wodę oraz balon. Balon nadmuchaliśmy do średniej wielkości, tak aby zostało jeszcze trochę rezerwy i zawiązaliśmy go. Następnie wilgotną wykałaczką delikatnie przebiliśmy balon od dołu gdzie  go związaliśmy.Nastepnie przebiliśmy wykalaczką w miejscu, na górze gdzie jest najwięcej gumy ( najciemniejsze miejsce). Balon został przekłuty wykałaczką w miejscu najmniejszego naprężenia gumy (spód i wierzch), ale nie pękł, ponieważ w tych miejscach działa największa siła spójności cząsteczek, z których zbudowany jest balon.

 

    Listopad kojarzy nam się często z deszczem, smutkiem i nudą. Jednak u nas w przedszkolu wcale tak nie było. To był dla nas bardzo aktywne dni.  Mielismy mnóstwo okazji do m.in. podglądania zmian w przyrodzie. Wykorzystaliśmy to w pracach plastycznych, doświadczeniach i zabawach ruchowych. Poznaliśmy „Przygody kropelki wody” , czyli dowiedzielismy się, jak powstaje deszcz, wykonaliśmy odpowiednie doświadczenie i prace plastyczną. Obchodziliśmy rownież znane i lubiane przez nas święta, tj. „Święto dyni” i „Dzień pluszowego misia”. Uczyliśmy się także kodowania z sympatycznym robotem edukacyjnym DOC, trenując logiczne myślenie i inteligencję przestrzenną. Ćwiczyliśmy  liczenie i programowalismy robota, by można było go zaprowadzić do wyznaczonego miejsca.

"Przygody kropelki wody"

Święto dyni

Kodowanie na dywanie

Dzień pluszowego misia

Jesień to kolorowa i wyjątkowa pora roku, obfitująca w interesujące zajęcia w zerówce.  Dzieci utrwalały nazwy owoców i warzyw, a następnie robiły z nich soki i surówki które wypijały i zjadały ze smakiem. Wiele wysiłku włożyły w proces kiszenia kapusty. Pod koniec października wybrały się w podróż na miotle do Wielkiej Brytanii by uczestniczyć w obchodzonym tam hucznie Halloween. W kolejnych dniach poznawały ciekawostki związane z wodą. Obserwowały jej stany skupienia  ze  zadziwieniem doświadczały, wykonały wodną lampę oraz  oczyszczalnię ścieków. Uczciły 11 Listopada pieczętując swoimi dłońmi przynależność do wolnego i niepodległego kraju. W Andrzejki z przejęciem zadawały pytania wodzie, oczekując trafnej  odpowiedzi. Rzucały monetą, ustawiały buty w kącie sali, wróżyły z serc. Dopełnieniem tego magicznego dnia było lanie wosku.

Działo sie wiele, a zadzieje  jeszcze wiecej gdyż wielkimi krokami zbliżamy się do kolejnej pory roku, a tym czasem "Mądre Sówki" z Panią Ewą zapraszają do videogalerii.

MikoajMikołajki – tradycja polska , nazwa święta ku czci świętego Mikołaja, biskupa Miry, obchodzonego dnia 6 grudnia w katolicyzmie i prawosławiu. Do XIX wieku był to na ziemiach polskich dzień wolny od pracy. W 1969 roku w Kościele katolickim zniesiono święto, jest to już tylko tzw. wspomnienie dowolne.
Z tej okazji Samorząd Uczniowski zaprasza wszystkich uczniów, małych i dużych do wzięcia udziału w konkursach:
- „I ja chcę być Świętym Mikołajem”. Konkurs polega na zaprezentowaniu najciekawszych i najładniejszych przebrań za Świętego Mikołaja. Zainteresowane osoby są proszone o wykonanie zdjęcia w przebraniu. Proszę przesłać zdjęcie do 5.12.2020r,
- „Święta na kartce” . Konkurs plastyczny przedstawiająca elementy świąteczne (kartka A4, technika dowolna, w prawym dolnym narożniku, podpis autora pracy i klasy). Zdjęcie wykonanej pracy przesyłamy do 18.12.2020r.
- Zdjęcia przesyłamy do p. Ewy Horłozy Wszystkich szkolnych artystów zapraszamy do wzięcia udziału. Z góry dziękujemy - SU wraz z opiekunem p. Ewą.

  Narodowe Święto Niepodległości od trzydziestu lat co roku obchodzimy 11 listopada. Ma ono na celu upamiętnienie odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku, po 123 latach zaborów. Z tej okazji Samorząd Uczniowski ogłosił akcję „Bądź Patriotą – wywieś flagę". Patriotyzm – postawa szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie oraz chęci ponoszenia za nią ofiar i gotowości do jej obrony. Charakteryzuje się przedkładaniem celów ważnych dla ojczyzny nad osobiste, gotowością do pracy dla jej dobra i w razie potrzeby, poświęcenia dla niej własnego zdrowia lub nawet życia. Patriotyzm to również umiłowanie i pielęgnowanie narodowej tradycji, kultury czy języka. Oparty jest na poczuciu więzi społecznej, wspólnoty kulturowej oraz solidarności z własnym narodem i społecznością. Flaga Polski – jeden z symboli państwowych Rzeczypospolitej Polskiej. Według ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych jest nią prostokątny płat tkaniny o barwach Rzeczypospolitej Polskiej i proporcji 5:8, umieszczony na maszcie. Dziękuję wszystkim za wzięcie udziału w akcji! Zapraszam do galerii;

,

Wielkim przeżyciem dziecka rozpoczynającego naukę w klasie I jest Dzień Pasowania na Ucznia. Takie właśnie wydarzenie przeżyli w piątek 6 listopada nasi najmłodsi uczniowie. Dzieci w krótkim programie artystycznym przygotowanym pod kierunkiem swojej wychowawczyni Pani Beaty Warciarek pięknie się przedstawiły. Pan Dyrektor upewnił się, że dzieci dużo już wiedzą o Polsce, ochronie środowiska, zachowaniu na drodze, oraz że są chętne do nauki i nowych wyzwań. Dzieci na pytania odpowiadały „śpiewająco”, bowiem grupa naszych pierwszaków bardzo lubi śpiewać. Niemałym wyzwaniem było również skosztowanie przez każdego z uczniów „eliksiru mądrości”. Po akcie ślubowania nie pozostało nic innego poza otwarciem symbolicznych drzwi do wiedzy … i pasowaniem dzieci na Uczniów Szkoły Podstawowej im. Bronisława Malinowskiego w Chrustowie, którego dokonał Pan Dyrektor. Uczniowie otrzymali pamiątkowy dyplom i książkę „Elementarz Pierwszoklasisty”. Naszym Pierwszoklasistom życzymy wspaniałej szkolnej przygody! Zawsze z entuzjazmem odkrywajcie to, co mądre i piękne!

 

W drugiej połowie miesiąca października Szkolne Koło Caritas pod patronatem Caritas Archidiecezji Poznańskiej przeprowadziło akcję charytatywną pt. „ Podaruj skarpetki bezdomnemu”. Celem akcji była zbiórka nowych męskich skarpet, które będą przekazane bezdomnym z miasta i okolic Poznania w „Tygodniu Ubogich”, organizowanym przez Caritas Poznań. Zebrano 136 par, wszystkim darczyńcom; Rodzicom, Uczniom, Przedszkolakom i Nauczycielom bardzo dziękuję :) 

Wyszukiwarka

Kalendarz szkolny

27 Cze
Zakończenie roku szkolnego 2024/2025
27.06.2025 7:30 - 9:00

Licznik odwiedzin

Dzisiaj 94

Wczoraj 895

W tygodniu 1295

W miesiącu 4771

Razem 392377

baner vulcan 1

baner moodle2